Architecture Snob i Katarzyna Krakowiak na Triennale Architektury w Lizbonie

Duet kuratorski Architecture Snob, czyli Tomasz Malkowski i Marcin Szczelina – będą reprezentować Polskę na Triennale Architektury w Lizbonie. Prestiżowa impreza rusza już 12 września. W drodze konkursu aż 4 projekty Snobów zostały wybrane do realizacji, w tym jeden z uznaną artystką młodego pokolenia – Katarzyną Krakowiak

Tematem Triennale Architektury w Lizbonie w tym roku jest „Close, Closer”. Wydarzenie zamierza zainicjować dyskusję dotyczącą zmieniającej się roli architekta w naszych czasach. W programie Triennale będą trzy wystawy, program wykładów, seria publikacji elektronicznych, nagrody dla studentów, Debut Award – nagroda dla młodych architektów oraz nagroda za całokształt. Głównym kuratorem tej edycji jest Beatrice Galilee, kuratorka i krytyczka architektury i designu, dyrektorka założonej w Londynie niezależnej galerii The Gopher Hole, wcześniej kuratorka Gwangju Design Biennale w Korei (2011) i Shenzhen Hong Kong Bi-City Biennale (2009).

Triennale jest uznawane za drugą najważniejszą imprezę architektoniczną w Europie, zaraz po weneckim Biennale. Po raz pierwszy impreza ta będzie miała tak silny polski akcent. Założony na początku tego roku kolektyw kuratorski Architecture Snob będzie reprezentował Polskę aż 4 projektami, w tym jednym realizowanym z Katarzyną Krakowiak. To jedna z najciekawszych polskich artystek – w zeszłym roku zdobyła wyróżnienie za wystawę w Pawilonie Polskim na Biennale Architektury w Wenecji. Wspólnie stworzą w Lizbonie instalację  „Closer Louder – The Great and Secret Show” w budynku jednego z banków w centrum miasta. Kuratorzy mówią o swoich założeniach w kontekście dekonstrukcji architektury, przede wszystkim chcą podważyć „szacowny modernizm z jego naiwną wiarą w zbawienie świata” – jak piszą w opisie projektu. Krakowiak nadpisze architekturę i wymaże jej pierwotne funkcje, zdekonstruuje budynek tak – by wyrzucić użytkowników z dotychczasowych przyzwyczajeń. Monumentalna instalacja będzie krytyką funkcjonalizmu i nada nowe znaczenia architekturze obiektu. Projekt ruszy w październiku.

DSC09452(1)_edit

Manifesto! Projekt realizowanych w ramach Triennale Architektury w Lizbonie, 12.09.2013, godz.15.00 Campo de Santa Clara

Już 12 września cała trójka zaprezentuje w Lizbonie swoje zamierzenia. Malkowski i Szczelina ruszą wówczas ze swoim projektem „Manifesto!”. Dla bywalców ich wykładów będzie to znany już i prowokacyjny tekst manifestu, od którego zaczynają zwykle swoje publiczne wystąpienia. Dotyka on ich niewiary w dogmaty architektoniczne, w tym w tak zwaną „nowoczesną architekturę”, chcą nim prowokować architektów, by na powrót myśleli o ludziach oraz zatraconych podstawowych wartościach. Teraz Snoby chcą swoim manifestem niczym wirusem zarazić Triennale oraz centrum Lizbony. Drukują ulotki, plakaty z treścią tego tekstu, ale będą też za pomocą grajków ulicznych rozprzestrzeniać manifest w przestrzeni publicznej miasta.

Kolejne dwa projekty Architecture Snob będą rozciągnięte w czasie – jeden z nich to krytyczny blog o samy Triennale, który będzie publikowany na stronie www.architecturesnob.pl (start projektu 14.09.2013). Drugi: „Symbiosis – closer space, closer community” – ma być przestrzenną partyzantką, przewartościowaniem miejsc w mieście poprzez szybkie ingerencje.

Katarzyna Krakowiak – rzeźbiarka eksplorująca granice architektury za pomocą różnych mediów, przeważnie dźwięku, twórczyni wielkoskalowych instalacji powiązanych z istniejącymi budynkami lub strukturami miejskimi. W 2006 r. ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu w pracowni Mirosława Bałki, którego asystentką była w latach 2004–07. Obecnie pracuje nad doktoratem pod kierunkiem Bałki na ASP w Warszawie. Za projekt przygotowany wspólnie z kuratorem Michałem Liberą otrzymała specjalne wyróżnienie na Biennale Architektury w Wenecji w 2012 roku. Jest autorką projektu „Radio all.FM” realizowanego w różnych miastach świata (m.in. Jerozolima, Tallin, Meksyk, Wrocław, Göteborg). W 2013 roku w Foundation for Art and Creative Technology (FACT) w Liverpoolu w ramach międzynarodowej wystawy „Turning FACT Inside Out” przygotowała instalacje „Chute” w głównym budynku galerii. Przekształciła salę w rezonującą przestrzeń industrialną, która podsłuchuje i wzmacnia odgłosy gmachu, jego użytkowników oraz miasta – wzmocnione dźwięki „spadały” na zwiedzających. W listopadzie 2013 roku pokaże nowy projekt zrealizowany wspólnie ze Storefront for Art and Architecture w Nowym Jorku w ramach Performa 13. Wspólnie z Bojanem Djordjevem przygotowuje operę, której premierę planuje się na 2014 rok w Umea w Szwecji. Opera będzie poruszać tematy krążące wokół niezrozumiałości mowy ludzkiej a libretto zostanie oparte o tłumaczenia symultaniczne. Jest pierwszą polską artystka, której projekt jest publikowany na stronie post.at.moma.org – projektu badawczego MoMA w Nowym Jorku.