Closer Louder – The Great and Secret Show

Katarzyna Krakowiak przygotowuje nowy projekt na Triennale Architektury w Lizbonie, którego kuratorami jest kolektyw Architecture Snob – Tomasz Malkowski i Marcin Szczelina. “Closer Louder – The Great and Secret Show” zrealizowany zostanie w budynku Banco de Portugal

Triennale Architektury w Lizbonie, jedna z naważniejszych imprez architektonicznych w Europie, odbywa się w tym roku pod hasłem „Close, Closer”. Główną kuratorką tej edycji jest Beatrice Galilee, kuratorka i krytyczka architektury i designu, dyrektorka założonej w Londynie niezależnej galerii The Gopher Hole.

Po raz pierwszy Triennale będzie miało tak silny polski akcent. Założony na początku tego roku kolektyw kuratorski Architecture Snob reprezentuje Polskę aż z 4 projektami, w tym jednym realizowanym z Katarzyną Krakowiak. Artystka w zeszłym roku zdobyła wyróżnienie za wystawę w Pawilonie Polskim na Biennale Architektury w Wenecji. W Lizbonie stworzy instalację  „Closer Louder – The Great and Secret Show” w budynku Banco de Portugal w skrzydle, które stanowi dawny kościół São Julião z 1755 roku. Barokową świątynię zdesakralizowano w latach 30. XX wieku i oddano bankowi. Obecnie ta część obiektu przebudowywana jest na Muzeum Monet, które w przyszłym roku będzie otwarte dla zwiedzających.

Kuratorzy mówią o swoich założeniach w kontekście dekonstrukcji architektury. Krakowiak nadpisze architekturę i wymaże jej pierwotne funkcje, zdekonstruuje budynek tak – by wyrzucić użytkowników z dotychczasowych przyzwyczajeń. Monumentalna instalacja będzie krytyką funkcjonalizmu i nada nowe znaczenia architekturze obiektu. Więcej o projekcie wkrótce na stronie Triennale Architektury.

Kolektyw Architecture Snob obecnie realizuje w Lizbonie projekt “Manifesto!”.

symulacja rozchodzenia się fal dźwiękowych, 2013, model akustyczny, opracowanie: Andrzej Kłosak © Katarzyna Krakowiak

Katarzyna Krakowiak – rzeźbiarka eksplorująca granice architektury za pomocą różnych mediów, przeważnie dźwięku, twórczyni wielkoskalowych instalacji powiązanych z istniejącymi budynkami lub strukturami miejskimi. W 2006 r. ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu w pracowni Mirosława Bałki, którego asystentką była w latach 2004–07. Obecnie pracuje nad doktoratem pod kierunkiem Bałki na ASP w Warszawie. Za projekt przygotowany wspólnie z kuratorem Michałem Liberą otrzymała specjalne wyróżnienie na Biennale Architektury w Wenecji w 2012 roku. Jest autorką projektu „Radio all.FM” realizowanego w różnych miastach świata (m.in. Jerozolima, Tallin, Meksyk, Wrocław, Göteborg). W 2013 roku w Foundation for Art and Creative Technology (FACT) w Liverpoolu w ramach międzynarodowej wystawy „Turning FACT Inside Out” przygotowała instalacje „Chute” w głównym budynku galerii. Przekształciła salę w rezonującą przestrzeń industrialną, która podsłuchuje i wzmacnia odgłosy gmachu, jego użytkowników oraz miasta – wzmocnione dźwięki „spadały” na zwiedzających. W listopadzie 2013 roku pokaże nowy projekt zrealizowany wspólnie ze Storefront for Art and Architecture w Nowym Jorku w ramach Performa 13. Wspólnie z Bojanem Djordjevem przygotowuje operę, której premierę planuje się na 2014 rok w Umea w Szwecji. Opera będzie poruszać tematy krążące wokół niezrozumiałości mowy ludzkiej a libretto zostanie oparte o tłumaczenia symultaniczne. Jest pierwszą polską artystka, której projekt jest publikowany na stronie post.at.moma.org – projektu badawczego MoMA w Nowym Jorku.